tiistai 27. marraskuuta 2012


Aatteita vai ei?

Olen aina ollut sitä mieltä, että en ole minkään tietyn aatteen edustaja. Sitä pitää itseään tällaisena tavallisena tallaajana, joka ilman sen kummempaa pohtimista yrittää selviytyä päivästä toiseen elämässä eteenpäin. Mutta niinhän se kuitenkin on, että kyllä ne jonkinlaiset aatteet tätä omaakin elämää siivittää ja antaa niitä ns. toimintaohjeita. Ja kyllä se näyttää siltä, että niiltä peruskoulun uskonnontunneilta on jotain jäänyt varmaan mieleen kun mm. kaikille niin tutuista kymmenestä käskystä niitä elämänohjeita meidänkin taloon on otettu ja niillä sitten pyritään myös jälkikasvua ohjeistamaan elämään. Ja aika harvassapa taitaa olla ne taloudet, joissa ohjeistuksena ei olisi älä tapa, älä varasta, älä petä ja kunnioita vanhempiasi.  

Yksi mielestäni tärkeimmistä ehkä kuitenkin on: Kohtele toisia niin kuin haluat itseäsi kohdeltavan. Siinä on kyllä tärkein kiteytetty aika kompaktiin pakettiin.  En voi käsittää sitä, että aatteen varjolla tai siihen pohjautuen tehdään julmia tekoja. En hyväksy aatetta selitykseksi tappamisille ja muille hirmuteoille enkä sitä, että aate legalisoi joitain kauheuksia. Oman lyhyen (olenhan vielä kovin nuori) elämäni aikana en ole havainnut täällä Suomessa mitään kovinkaan voimakasta ja selkeää aatetta, enemmänkin trendejä, joista muutamat ovat tässä aiemmin jo kirjoittaneet. Mennään virran mukana ja innostutaan kaikesta vetävästä touhusta ilman todellista tietoa ja paneutumista asiaan. Se hyvä puoli tässä elämäntyylissä on, että harvoinpa noista ”kevyemmistä” aatteista esim. kasvissyöneistä ja vihreyksistä on kenellekään mitään suurempaa harmia tai haittaa.  

6 kommenttia:

  1. Mielestäni juuri tämä ettei aatteesta ole haittaa on se perusjuttu, kun puhutaan aatteista ja valinnanvapaudesta tänä päivänä. Olen aina ollut sitä mieltä esim. uskonnon suhteen, että jokainen voi uskoa mihin tahansa, vaikka lehmän sontaa, kunhan siitä ei koidu vahinkoa muille ihmisille. Erilaiset näkemykset ja vaikka niiden fanaattinenkin kannattaminen tämä asia mielessä pitäen vain rikastuttaa elämäämme. Tosin minulla taitaa olla nyt fanaattinen "kevytkenkäinen" katsomus, että tehtävät pitää olla puristettuna pakettiin jouluun mennessä ja tästä kärsii koko perhe ;)

    VastaaPoista
  2. Tuleehan sitä itsekkin monesti sanottua tai ainakin ajateltua että ei kannata mitään aatetta. Yleensä kuitenkin seuraavassa lauseessa tulee sanottua, että "periaatteenani on..." tai "periaatteesta en..." ja jos periaatteet eivät ole aatteita niin mitkä sitten.

    VastaaPoista
  3. Mä koen asian niin, että mulle olisi ihan mahdottomuus olla ja elää niin, että minulla ei olisi mitään aatteita. En tarkoita sitä, että pää punaisena olisin koko ajan lukemassa tekstejä eri aatteista ja valitsisin sieltä itselleni sopivimpia joita alkaisin noudattaa. Tarkoitan, että minulla on ajatuksia, itselleni itsestään selviä, jotka tavallaan määrittävät minulle aatteen osakseni. Kuulostaako sekavalta?

    Esimerkki: minulle tasa-arvo on aina ollut todella tärkeä arvo. Ihan kaikenlainen tasa-arvo: sukupuolten välinen tasa-arvo, seksuaalinen tasa-arvo, kaikenlaisten erilaisten ihmisten välinen tasa-arvo. Tästä johtuen minulle on ihan selvää, että olen feministi.

    VastaaPoista
  4. Ei kuulosta sekavalta. Nimenomaan tarkoitin juuri tuota, että meillä kaikilla on ihan varmasti jotain aatteita, joitten mukaan eletään vaikka itse kukin miten kuvittelisi, ettei niitä ole.

    VastaaPoista
  5. " En voi käsittää sitä, että aatteen varjolla tai siihen pohjautuen tehdään julmia tekoja. En hyväksy aatetta selitykseksi tappamisille ja muille hirmuteoille enkä sitä, että aate legalisoi joitain kauheuksia."

    Näin.

    Mutta toisaalta.
    Mistä tietää mikä aate on se oikea tapa elää? Itse jumituin juurikin tähän kun pohdin aatteita ja mulla on varmaan nyt joku jumi ja vinouma päässä. Millä oikeudella kukaan sanoo tai tuomitsee toisen aatteen? Millä oikeudella sinun aatteesi tappamisen vääryydestä on oikea toisen tappamisen puolesta puhuvaa aatetta vastaan?

    (Totta kai tappaminen on väärin, mutta jos puhutaan asioioista teorian tasolla. Tuli vähän karski esimerkki.... :) )

    Ja sitten vielä tuosta aatteetomuudesta. Tunnilla taisikin olla puhetta esimerkiksi ateismista.... Eiköhän meidän jokaisen selkärankaan ole taottu ne suomalaiset peruskäsitykset tavasta elää ja olla. Juurikin esim. muo Katjan mainitsemat uskontotunnit ala-asteella. Mutta ovatko ne aatteita? Moraalikoodeja? Henkilökohtaisia mielipiteitä ja ohjeita?


    Mä oon niin suossa tämän kanssa!

    VastaaPoista
  6. No joo, kun noin asian esitit, niin mikäpä minä olen mitään sanomaan... Mutta tappakoot toisia tappamisen puolesta puhuvia sitten.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.